وکیل پایه یک کیست؟ وکیل پایه یک چه وکیلی است؟ 09122491524 ملکی اداری

وکیل قضایی به وکیلی گفته می‌شود که پروانه وکالت داشته و به همین علت حق وکالت از اشخاص را در دادگاه‌ها و سایر مراجع قضایی دارد. برای اینکه شخصی بتواند وکیل قضایی شود، باید در رشته حقوق تحصیل کرده و پس آن با قبولی در آزمون وکالت، از کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه، پروانه وکالت دادگستری دریافت کند. وکیل قضایی برای رسیدن به این درجه از مراحلی می‌بایست عبور کند که شامل امتحانات کتبی و شفاهی بوده و در این راستا فرد می‌تواند وکیل پایه یک دادگستری شود. وکلای پایه یک دادگستری از مجرب‌ترین وکلا محسوب می‌شوند که در تمامی امور حقوقی حق مداخله و پیگیری امور را دارند در حالی که وکلای پایه دو دادگستری از اختیارات محدودتری برخوردار هستند.

  • با توجه به مواردی که در مقاله “چند نوع وکیل داریم؟” بیان نمودیم، پیشنهاد می کنم برای انجام هر کاری براساس پرونده مورد نظر وکیل متخصص در آن شاخه را انتخاب نمایید.
  • وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می‌شود.
  • مرجع گواهی وکالت‌نامه اشخاص مقیم و ساکن در کشورهای فاقد مأمور سیاسی یا کنسولی ایران به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارت امور خارجه ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه خواهد رسید.
  • با توجه به اهمیت جایگاه شغلی وکیل در این مقاله تصمیم داشتیم شما را با انواع وکیل، ویژگی&zwnjهای یک وکیل خوب، تفاوت میان وکیل دادگستری و قوه قضاییه آشنا کنیم.

‌د) نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و دشمن با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی و رد ادیان الهی‌ می‌باشد. 4- چنانچه موکل در زندان باشد، رئیس زندان یا معاون وی باید امضا یا اثر انگشت او را تصدیق نمایند. همچنین اعتبار وکیل، تخصص او، شهرت و تحصیلات تکمیلی وی و… عواملی هستند که در تعیین حق‌الوکاله مؤثر می‌باشند. تبصره ۱- اشاره به شماره‌های یاد شده در این ماده بدون ذکر موضوع آن تصریح محسوب نمی‌شود.

لزوم داشتن وکیل در روند رسیدگی به دعاوی

گروه وکلای آرتین، با توجه به تجربه چندین ساله خود و حضور در انواع پرونده ها و آشنایی کامل با روند دادرسی هر کدام، بهترین مدافع را برای هر پرونده ای در اختیار شما قرار می دهد. در گروه وکلای آرتین وکیل آقا ووکیل خانممتخصص در همه زمینه ها آماده ارائه انواع خدمات از جمله مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری، آنلاین و قبول وکالت می‌باشند. برای انتخاب بهترین وکیل باید توجه داشت که هر وکیل پایه یک دادگستری گرچه صلاحیت طرح همه نوع دعاوی را دارد، اماوکیل خوبمعمولا در یک زمینه تخصصی کار می‌کند و با آن تخصص شناخته می‌شود. وسعت دعاوی مختلف حقوقی و کیفری و نیز روندهای مختلف طرح دعوی و اجرا به‌گونه‌ای است که یک نماینده حقوقی نمی‌تواند بازده کامل در همه پرونده ها از خود نشان دهد. وکیل فردی است که به موجب یک سند اعم از یک نامه اداری، وکالتنامه اسناد رسمی یا وکالتنامه دادگستری و یا حتی سخن شفاهی (به شرط اثبات) از طرف فردی دیگر واجد اختیارات و وظایفی می‌گردد و در حدود تعیین شده در سند ذکر شده می‌تواند به جای موکل خود عملی را انجام دهد.

تفاوت وکالت با مشاوره‌ حقوقی

وکیل، نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری – حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکیل در موضع دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است و شخصاً امکان مبادرت به تجارت ندارد چون خلاف شان اوست. حرفه وکالت از آثار مترتبه بر تجارت، پیروی نمی‌کند و بدین جهت، وکالت را نمی‌توان یک کسب و کار تلقی کرد. موید این حقیقت قانونی، سیاستهای کلی نظام در امور قضایی است که وکالت را در زیرمجموعه امور قضایی آورده است و در قانون اساسی نیز در فصل سوم یعنی فصل حقوق ملت ذکر شده‌است و از اصل چهل و چهار مستثنی است. وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری، اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. همان طور که بیان کردیم افراد تحصیل کرده در رشته های حقوق پس از قبولی در آزمون های ورودی دشوار کانون وکلای دادگستری می بایست مدتی را پیش وکیل با تجربه به عنوان کارآموز سپری نمایند.

وکالت اشخاصی که شغل آنها وکالت نباشد، بدون پروانه ی وکالت اتفاقی در دادگاه ها پذیرفته نمی شود، بنابراین دادخواست فرجامی برادری بدون داشتن وکالت اتفاقی از طرف برادرش موردی نخواهد داشت. چنین فردی می‌تواند در امور کاری و اداری، امور مربوط به مهاجرت، امور تجاری و مسائل بین المللی و سایر امور حقوقی به اشخاص کمک کند. در مواردی چون خرید و فروش ملک و املاک یا حتی اجاره و رهن آن ها، رسیدگی به امور اداری و سازمانی فردی به عنوان وکیل تعیین می شود که به آن وکیل مدنی می گویند. به فردی که برای انجام امور اداری و دیگر مسائل مالی و یا کاری نایب دیگری می شود براساس نوع فعالیت و تخصص آن‌ها در انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند وکیل می‌گویند.

بهترین وکیل خانواده کسی است که بتواند شرایط پیچیده پرونده های خانواده را درک کند و علاوه بر آن یک روانشناس خوب باشد، بر احساسات خود غلبه کند و بتواند فرآیند حقوقی را در کمترین زمان چه از طریق روند دادرسی و چه مصالحه به پایان برساند. بهترین نماینده حقوقی کیفری کسی است که علاوه بر تخصص به این حوزه صبر و تحمل و پشتکار لازم برای پیگیری پرونده های کیفری را داشته باشد. زیرا پرونده های کیفری با توجه به روند خود و مراجعه مکرر به دادرسرا، کلانتری، دادگاه و صدور انواع قرارها چندین برابر پرونده های حقوقی نیازمند پیگیری هستند.