وکیل کیست و وظیفش چیست؟ موسسه حقوقی تهران وکیل

اما مشاوران حقوقی صرفا با داشتن مدرک کارشناسی حقوق و دانش لازم و کافی میتوانند در شرکت ها و سازمان های خصوصی فعالیت کنند. برای شاکی یا متهم توسط دادگاه در پرونده های حقوقی به دلیل عدم تمکن مالی انتخاب می شود و در جرایمی مانند حبس ابد اگر متهم به دادگاه وکیلی معرفی نکند دادگاه وظیفه دارد برای وی یک وکیل اختیار کند و حق الوکاله وکیل تسخیری نیز از قوه قضاییه پرداخت می شود. بعد از گذراندن این دوره، آزمونی با عنوان (اختبار) به‌ صورت کتبی و به همراه مصاحبه علمی شفاهی برگزار می‌شود، فردی که د راین دو آزمون شفاهی و کتبی قبول شود، می‌تواند در مراسم تحلیف حضور پیدا کند.

  • وکالت در دادگاه مستلزم داشتن پروانه وکالت می باشد اما قانون تحت شرایطی وکالت بدون پروانه را پذیرفته اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند اما پروانه وکالت نداشته باشند می توانند در سال سه مرتبه با اخذ جواز وکالت اتفاقی از کانون مزبوطه برای اقربای سببی و نسبی خود تا درجه ی دوم از طبقه ی سوم وکالت نمایند.
  • در حالت کلی وکالت بر انواع مختلفی است که هر یک تحت شرایط خاص و قوانین خاصی پذیرفته می شود.
  • پس از قبولی در این آزمون و فعالیت به عنوان کارآموز زیر نظر وکیل سرپرست می‌تواند با اخذ مجوز دفتر کاری خود را تاسیس کند.
  • وکالت از جمله عقدهای بسیار متداول است، که در حال حاضر در صحنه های اجتماعی، بانک ها و اقتصاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بعد از آن وکیل در اموری که در وکالت نامه قید شده، نماینده شخصی موکل می‌شود.

پس از گذراندن این دوره به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته می شود و به صورت حرفه ای تر از سایر وکلا به فعالیت حقوقی خود ادامه می دهند. برای شناساندن وکیل پایه یک دادگستری لازم است تا برخی از مفاهیم مشابه را در ذیل متن توضیح دهیم. به طور کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم، اگر دو نفر با یکدیگر قراردادیرا بر سر موضوعی امضا کنند، درواقع انگار که شخصی، شخص دیگر را وکیل خود قرار داده ‌است. اما وکیل تحت عنوان کسی که کار وکالت انجام می‌دهد، به دانش‌آموخته رشته حقوق می‌گویند، که در آزمون های کانون وکلا و یا قوه قضائیه شرکت کرده و دوره های مختلف کارآموزی را گذرانده و بعد مشغول به کار وکالت می‌شود. خیلی از افراد فکر میکنند، کار و تخصص وکلا به دفاع کردن از دیگران در دادگاه محدود می‌شود. هرچند این باور اشتباه نیست، اما باید به این امر توجه کرد که وکلا برای رسیدن به این جایگاه مدت زمان زیادی تحصیل کرده، و وقت زیادی جهت گذراندن دوره های کارآموزی صرف کرده اند.

سابقه بعد از چند سال پاک می شود؟

ماده ی ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم مقرر داشته است که وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می کنند، مکلفند که در وکالتنامه های خود دستمزد حق الوکاله را قید نمایند و معادل ۵ درصد آن را بابت علی الحساب مالیاتی روی وکالتنامه، تمبر الصاق و ابطال نمایند. برای بهره مندی از این تاسیس مفید،متقاضی (خواهان یا خوانده ) باید درخواست خود را به دبیرخانه موسسه معاضدت مستقر در کانون وکلای مرکز تقدیم کند و کسانی که دور از مرکز زندگی می کنند می توانند این درخواست را به دفتر دادگستری محل اقامت خود تسلیم نمایند. وکالتی است که از طرف کانون وکلا در امورمدنی (مثل تقسیم ارث،تخلیه عین مستاجره،خلع ید،طلاق و….) به وکلای دادگستری ارجاع می شود. در دعاوی کیفری شاکی و متهم حق دارند که از وکیل استفاده کنند و اگر متهم توانایی مالی برای انتخاب ومعرفی وکیل نداشته باشد می تواند از دادگاه درخواست کند تا برای او وکیل تعیین نماید. وکالت اتفاقی به این معنا می باشد که شخص بدون دارا بودن پروانه ی وکالت به صورت استثنائی و محدود از حق خویشاوندان خود به شرط داشتن میزانی دانش حقوقی در دادگاه ها دفاع کند. اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند ولی شغل آنها وکالت در عدلیه نباشد؛ اگر بخواهند برای اقربای سببی یا نسبی خود (تا درجه ی دوم از طبقه ی سوم) وکالت بنمایند، ممکن است که به آنها سه نوبت در سال جواز وکالت اتفاقی داده شود.

وکیل باید پایبند به اخلاق و وجدان کاری باشد و از این رو سعی کند تا به تعهداتی که در قبال موکل خود دارد عمل کند. به این تخلف در دادسرا و دادگاه انتظامی کانونی رسیدگی خواهد شد که تخلف در حوزه آن انجام شده است. وکالت‌نامه‌ای که بدون پادرمیانی دفتر اسناد رسمی نوشته شود وکالت‌نامه عادی یا غیررسمی نام دارد. بسته به میزان حق‌الوکاله، مبلغی از آن به عنوان پیش پرداخت به وکیل داده می‌شود و باقی مبلغ با توافق طرفین و طی مدت‌های تعیین شده و اقساطی پرداخت می‌شود.

وکیل کیست و چه وظایف

این به این معناست که وکیل باید تمام تلاش خود را برای پیروزی موکل خود به عمل آورد و وظیفه او تعهد به نتیجه نیست. زیرا نتیجه پرونده به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان وکیل را مسئول نتیجه قلمداد کرد. در اینجا برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این شغل، چند مورد از این وظایف را به اختصار شرح میدهیم. این نمونه تعهدات یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم حقوق بوده و ناظر به روابط حقوقی است.

همان‌طور که از نام این دو عنوان برمی‌آید وکیل پایه یک از نظر تخصص بر وکیل پایه دو تقدم دارد. وکیل پایه یک در انتخاب پرونده‌ها محدودیتی ندارد؛ اما وکیل پایه دو تنها می‌تواند در برخی پرونده‌های خاص فعالیت کند. وکیل پایه باید یک مدرک تحصیلی معتبر داشته و علاوه بر تحصیلات آکادمیک صلاحیت‌های عمومی نیز داشته باشد. وکلایی که صلاحیت پایه یک را کسب می‌کنند، لازم است آزمون‌های خاصی را بگذرانند تا به این درجه برسند. اگر دوست دارید بدانید وکیل پایه یک کیست خواندن این مقاله برایتان سودمند خواهد بود.

. وکیل طلاق

اگر وکیل شما موافقت کند می‌توان تعداد اقساط را تا سه یا چهار قسط نیز افزایش داد. وکیلان به دلیل ارتباطاتی که دارند می‌توانند در موارد خاص به موکل خود کمک کنند. یک وکیل آگاه به جدیدترین قوانین و تبصره‌ها آگاه است و پیچیدگی‌های نظام اداری و قضایی را به‌خوبی می‌شناسد؛ ازاین‌رو یک وکیل باتجربه می‌تواند فرایند حل پرونده را سریع‌تر و بهتر پیش ببرد. ممکن است وکیلی در یک زمینه تبحر داشته باشد؛ اما در حیطۀ موردنظر شما تجربه نداشته باشد.

بدیهی است که در زمان های قدیم افراد اطلاعات آنچنانی در حوزه حقوق و امور قضایی نداشتند و باعث می شد که حقوق افراد زیادی پایمال شود. به همین دلیل در قرون متمادی جایگاه اشخاص خاص که برای دفاع از موکلان خود و احقاق حق تلاش می کردند در جامعه و نظام های قضایی مختلف تثبیت شد و کم کم شغل وکالت در بین مردم جایگاه خود را پیدا کرد. طبق ماده 682 قانون مدنی، محجوریت (کودکی، دیوانگی، سفاهت) موکل موجب بطلان وکالت می‌شود مگر در اموری که حجر مانع از توکیل (وکالت دادن) در آنها نمی‌باشد و همچنین محجوریت ‌وکیل مگر در اموری که حجر مانع از اقدام در آن نباشد. وکیل در توکیل به کسی گفته می‌شود که از سوی موکل خود اختیار مشخص کردن وکیل دیگری را برای او داشته باشد.

در حالتی که قصد شکایت کردن دارید، اهمیت طرح درست دعوی بسیار زیاد است و در صورت داشتن یک وکیل کیفریِ خوب، از همان ابتدای شروع روند قضایی، امور مربوطه از جمله طرح دعوی، جمع‌آوری اسناد و مدارک و همچنین تنظیم شکوائیه به نحو بسیار مطلوبتری انجام خواهد شد. توجه به نکات یادشده، ضرورت انتخاب یک وکیل کیفریِ با کفایت، باتجربه و متخصص در امور کیفری را بیش از پیش از آشکار می‌کند. جرایم شخصی به نوعی از جرایم اطلاق میشود که موجب وارد شدن آسیب جسمی یا روحی به افراد دیگر می‌شود.