دادگاه از جلوگیری از اعدام مرد تگزاسی که استدلال می کرد اعضای هیئت منصفه درگیر تعصبات ضد اسپانیایی هستند خودداری کرد.


کیس سرمایه

توسط امی هاو

در 1 فوریه 2023
در ساعت 6:52 بعد از ظهر

دادگاه عالی روز چهارشنبه از جلوگیری از اعدام مرد تگزاسی که مدعی بود اعضای هیئت منصفه در محکومیت او به کلیشه های نژادپرستانه و تعصبات ضد اسپ،ایی اتکا کرده بودند، خودداری کرد.

در یک دستور مختصر و بدون امضا، قضات درخواست وسلی رویز را که به دلیل تیراندازی مرگبار به مارک نی،، افسر پلیس دا، در سال 2007 مجرم شناخته و به اعدام محکوم شده بود، رد ،د. هیچ مخالفت عمومی با دستور چهارشنبه وجود نداشت.

قرار بود رویز عصر چهارشنبه اعدام شود.

تلاش های اولیه رویز برای لغو حکم اعدامش ناموفق بود. اما رویز ماه گذشته با سوگندنامه های امضا شده از دو هیئت منصفه به دادگاه بازگشت. یکی از اعضای هیئت منصفه، سرکارگر در محاکمه، رویز را «مثل یک حیوان»، «سگ دیوانه» و «یک اراذل و اوباش و پانک» توصیف کرد. یکی دیگر از هیئت منصفه افزایش جرم و جنایت را به افزایش تعداد ،نان اسپ،ایی تبار در محله خود نسبت داد و او فاش کرد که خواهرش توسط مردی که به عقیده او اسپ،ایی تبار است مورد تعرض خشونت آمیز قرار گرفته است. رویز استدلال کرد که هیئت منصفه بر این کلیشه ها تکیه ،د تا به این نتیجه برسند که رویز احتمالاً در زندان خشونت آمیز است و بنابراین باید به اعدام محکوم شود.

رویز پس از اینکه در دادگاه های ایالتی و دادگاه منطقه فدرال نتوانست کمک های مالی دریافت کند، روز سه شنبه در دادگاه عالی درخواست کمک فوری کرد. او از قضات خواست تا اعدام او را متوقف کنند و تصمیم بگیرند که آیا تصمیم دادگاه در سال 2017 پنا رودریگز v. ک،ادوبا ایجاد استثنایی برای شواهدی مبنی بر اینکه یک هیئت منصفه از نظر نژادی نسبت به قاعده ایالتی که عموماً هیئت منصفه را از شهادت در مورد اظهاراتی که ممکن است حکم را زیر سوال می برد، منع می کند، در مورد رسیدگی به مجازات در پرونده های مجازات اعدام اعمال می شود.

وکلای تگزاس از قضات خواستند که اجازه دهند اعدام طبق برنامه پیش برود و درخواست تجدیدنظر رویز را خیلی کم و دیرهنگام رد ،د. ایالت نتیجه گرفت: «خانواده سرجوخه نی،، شانزده سال است که منتظر عدالت بوده اند».

این مقاله بود ابتدا در Howe on the Court منتشر شد.


منبع: https://www.scotusblog.com/2023/02/court-declines-to-block-execution-of-texas-man-w،-argued-that-jurors-engaged-in-anti-hispanic-bias/