انواع بتن اکسپوز؛ دسته‌بندی بتن اکسپوز بر اساس کاربرد و ظاهر- صنایع شیمی ساختمان رامکا

انواع بتن اکسپوز؛ دسته‌بندی بتن اکسپوز بر اساس کاربرد و ظاهر- صنایع شیمی ساختمان رامکا

اما نوید دهنده مصالح ساختمانی آینده برای شهرهایی است که با خطر زلزله مواجه کارخانه قالب بتن هستند. وقتی سازنده به دو نوع مختلف مخلوط بتن در یک مکان نیاز دارد، بتن حجمی بسیار مفید خواهد بود. در مکان‌های بزرگ، سازه‌های زیرزمینی و چندین پروژه که به انواع مختلف بتن نیاز است، بتن حجمی کاربرد بسیاری دارد. این بتن به عنوان جایگزینی برای بتن آماده برای رفع مشکل مسافت‌های طولانی بین کارخانه بتن و سایت‌های ساختمانی ایجاد شده است.

اما این میله‌ها یا تاندون‌ها قبل از اجرای بتن تحت فشار قرار می‌گیرند. حدود 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد تا تنظیم شود اما این مورد به شرایط آب و هوایی محل پروژه و خصوصیات سیمان بستگی دارد. بتن غلتکی roller compacted concreteدر بتن غلتکی، بسته به نیاز، معمولا میزان کمتری سیمان وجود دارد. بتن غلتکی ، پس از فشرده سازی و متراکم شدن و گرفتن، بسیار قوی شده و در مقابل نیروی های زیادی قادر به مقاومت است.

بتن باید در مرحله اول استحکام مناسب داشته باشد و بتواند فشار ناشی از وزن های مختلف را تحمل کند. علاوه بر این یک بتن خوب باید دوام کافی و مقاومت لازم در برابر گرما را داشته باشد. بتن مسلح یا بتن آرمه به بتنی گفته می شود که با الیاف فیبری و یا میلگرد تقویت شده است. بتن آرمه این روزها به رایج ترین بتن در ساخت و ساز تبدیل شده زیرا به گونه ای تقویت شده که بارهای فشاری و کششی را می تواند تحمل کند.

متاکائولین واکنش‌پذیر مقاومت بتن را بالا می برد و در جایی که ظاهر کار حائز اهمیت است، استفاده می شود. این بتن از مقاومتی حدود ۷۰ الی ۱۰۰ مگا پاسکال برخوردار است، از این رو دوام و پایداری آن فوق العاده می باشد. بتن با کارایی بالا به راحتی قابل جاگذاری است و گیرش آن سریع اتفاق می افتد. از جمله مزایای این بتن می توان به مواردی نظیر تراکم، سختی، مقاومت مکانیکی بالا، گرمای هیدراتاسیون، طول عمر و حجم ثابت اشاره نمود. بتن شاتکریت با استفاده از نازل های مخصوص در سطح مورد نظر پاشیده می شود. برای آگاهی از نحوه اجرای بتن شاتکریت می توانید به نوشته مربوط به آن در سایت ساختمانچی مراجعه نمائید.

مقاومت حرارتی عالی AAC نقشی بزرگ را برای حفاظت محیط توسط کاهش ظرفیت نیاز به هوای گرم یا خنک در ساختمانها برعهده دارد. به اضافه اینکه قابلیت استفاده راحت از این محصول، برش درست آنرا باعث می‌شود که این تولید ضایعات سخت در حین مصرف را به حداقل می‌رساند. بتن های سبک غیر باربر نیز برحسب نوع محصول تولیدی دارای ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی میباشند عمده کاربرد بتن های سبک غیر باربر در دیوارهای جداکننده و کف سازی می باشد. بتن شیشه ای glass concreteدر بتن شیشه ای معروف به ( لیتراکن Litracon ) از شیشه ی بازیافت شده استفاده می‌شود.

  • علت اصلی افزایش مقاومت کششی بتن، انتقال نیروهای کششی به وجود آمده در بتن به میلگردهاست که در نتیجه آن نیروهای کششی به بتن وارد نشده و بتن ترک نمی‌خورد.
  • مثلاً، نوعی از بتن برای سبک سازی وزن ساختمان، یا از نوعی دیگر برای بهبود خواص کششی استفاده می‌شود.
  • در اماکنی که احتمال بارندگی و سیل زیاد است از این بتن استفاده می‌کنند تا آب به داخل آن نفوذ کرده و به حوضچه‌های زیرزمینی منتقل شود.

خمیر سیمان متشکل از سیمان پرتلند، آب و هوای محبوس یا حباب های هوایی است که به صورت عامدانه در ساختار قرار داده شده است. در بتنی که به طور صحیح ساخته می‌شود، هر یک از دانه‌ها کاملاً به خمیر سیمان آغشته شده و تمامی فضای موجود بین دانه‌ها کاملاً با خمیر سیمان پر می‌شود. بسیاری از پروژه‌های بزرگ بتنی از واحدهای بتنی پیش‌تنیده استفاده می‌کنند.

بتن پیش تنیده (Prestressed Concrete)

همچنین در نحوه ساخت آن ممکن است حرارت، بخار آب، اتوکلاو، خلا، فشارهای هیدرولیکی و متراکم کننده ‌های مختلف استفاده شود. در حال حاضر انواع مختلفی از سیمانها که شامل پوزولانها، سولفورها، پلیمر ها، الیافهای مختلف و افزودنی های متفاوتی هستند، تولید می شوند. همچنین می توان خاطر نشان کرد که تولیدانواع بتنها با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاو، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می گیرد. بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب باسیماندر شرایط محیطی خاصی به حاصل می شود و دارای ویژگی های خاص است. بتون اینک با گذشت بیش از 170 سال از پیدایشسیمان پرتلندبه صورت کنونی توسط یک بنّای لیندزی، دستخوش تحولات و پیشرفت های شگرفی شده است. در دسترس بودن مصالح آن، دوام نسبتا زیاد و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه های بتنی چون ساختمان ها، سازه ها، سد ها، پل ها، تونل ها و راه ها، این ماده را بسیار پر مصرف نموده است.

بتن های سبک به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

این بتن بسیار ایده آل است برای هر پروژه ای که شما می خواهید در آن بیانیه ای برای زیبا شناسی داشته باشید. به عنوان مثال برای استخرها و کفپوش ها می توانید از بتن تزئینی استفاده کنید. هوا در بتن با افزودن مواد کف کننده مختلف مانند الکل ها، رزین ها یا اسیدهای چرب در طول فرآیند اختلاط وارد بتن می شود. این باید تحت نظارت دقیق مهندسی انجام شود زیرا بتن در محل کار مخلوط می شود. این نوع از اختلاط دیگر قدیمی شده و بیشتر برای سازه های بسیار کوچک یا سنگاری بناها رایج می باشد. در این نوع اختلاط کارگران با مخلوط کردن سیمان، آب و ماسه در یک جای صاف به صورت دستی بتن می سازند و به این نوع اختلاط، اختلاط دستی گفته می شود.

از این رو یکی از ویژگی‌ های خاص بتن برای پمپاژ آسان، استفاده از بتن قابل پمپ است. بتنی که برای پمپاژ استفاده شود، باید کارآیی کافی داشته باشد تا به راحتی از طریق لوله به محل پروژه منتقل شود. لوله مورد استفاده سفت و محکم یا یک شلنگ انعطاف پذیری خواهد بود که بتن را به منطقه مورد نظر تخلیه می‌کند.

بتن گوگردی، شامل گوگرد و سنگدانه های ریز و درشت بدون آب و سیمان است، که در دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد با هم مخلوط می شوند. بتن گوگردی در مقایسه با بتن معمولی، سریعتر به مقاومت می رسد و در شرایط دنیای و رطوبتی معمولی، ۹۰% مقاومتش را در ۶ تا ۸ ساعت بدست می آورد. مقاومت بالا در سنین اولیه و پایایی خوب شیمیایی، بتن گوگردی را برای استفاده در قطعات پیش ساخته و کارخانه های صنعتی مناسب می سازد. تزریق گوگرد در بتن معمولی مقاومت های فشاری و امشب را در حد چشمگیری افزایش می دهد.