ادعای یک کارمند خصوصی مبنی بر اخراج او به دلیل توییت سیاسی می تواند تحت قوانین کالیفرنیا ادامه یابد


که در Surdak v. DXC Technology (در 20 دسامبر توسط قاضی استنلی بلومنفلد، جونیور (CD Cal.) تصمیم گرفت، اما همین چند روز پیش در Westlaw پست شد)، شاکی ادعا کرد که او ا،اج شده است (1) به دلیل “شکایات … که همه حقوق به او پرداخت نشده است) دستمزد او” و (2) “به تلافی برای ارسال یک توییت در حساب شخصی توییتر خود و شکایت از اینکه درخواست DXC برای حذف توییت سانسور غیرقانونی است”؛ همکار شاکی شکایتی داخلی در مورد توئیتی که توسط شاکی ارسال شده بود، ارائه کرد که در آن آمده بود: «من آن سیاه‌پوستان را برای 200 سال آینده به دموکرات‌ها رأی خواهم داد» و این نقل قول را به لیندون بی. جانسون نسبت داد.

من از سوال شکایت دستمزد در اینجا صرف نظر می کنم و به موضوع توییت می پردازم که در کالیفرنیا مطرح می شود. قو،ن آزادی بیان کارکنان; نظراتی که چنین قو،نی را به کار می برند نسبتاً نادر هستند، اگرچه این یکی از نظر من قابل توجه است:

با این حال، شاکی همچنین ادعا می کند که او با نقض Cal فسخ شده است. قانون کار §§ 1101 و 1102. “بخش های 1101 و 1102 قانون کار کالیفرنیا، کارفرمایان را از مداخله در حقوق اساسی کارکنان به طور کلی برای شرکت در فعالیت های سیاسی منع می کند.” Couch v. M، Stanley & Co. Inc., 656 F. App’x 841, 842 (9th Cir. 2016) (نقل قول داخلی حذف شده است). “مسئولیت … تنها در صورتی ایجاد می شود که کارفرما یک کارمند را بر اساس انگیزه سیاسی ا،اج کند.” یک انگیزه سیاسی ممکن است شامل «تنبیه او به دلیل ابراز عقاید سیاسی مخالف با [the employer’s] یا، با ا،اج شاکی، تلاش برای منصرف ، سایر کارکنان از بیان نظرات سیاسی متفاوت از [the employer’s]” ناوا علیه Safeway Inc.، شماره F063775، 2013 WL 3961328، در *8 (Cal. Ct. App. 31 جولای 2013).

شاکی شواهدی ارائه کرده است که نشان می‌دهد توییت او یک سخنر، با انگیزه سیاسی بوده است: بدون شک این است که “[t]او تنها دلیلی که Surdak این توییت را به اشتراک گذاشت، آموزش مردم در مورد لیندون جانسون بود – یک شخصیت سیاسی که بی،ه‌ای بسیار سیاسی، هرچند بسیار توهین‌آمیز را بیان می‌کرد. علاوه بر این، DXC اذعان می‌کند که شاکی را حداقل تا حدی به دلیل این توییت ا،اج کرده است. هیئت منصفه معقول می‌تواند نتیجه بگیرد که DXC با دیدگاه‌های سیاسی بیان شده یا پیشنهاد شده توسط توییت مخالف است و می‌خواهد شاکی را به دلیل ابراز سخنان مشابه تنبیه کند یا دیگر کارمندان را از بیان سخنان مشابه منصرف کند.

از آنجایی که مسائل واقعی مادی در مورد اینکه آیا شاکی به دلیل بیان عقاید سیاسی خود خاتمه داده شده است وجود دارد، قضاوت خلاصه در مورد شماره 4 نامن، است. دیدن ناوا، 2013 WL 3961328، در * 8 (“اگر شاکی به دلیل دیدگاه سیاسی خاص، وابستگی یا علت خود ا،اج شده باشد … به طوری که ممکن است استنباط شود که (همانطور که شاکی ادعا می شود) [the employer] در واقع اعلام کرد که حمایت یا حمایت از چنین دیدگاه های سیاسی قابل تحمل نخواهد بود – سپس [the employer’s] اقدام به منزله نقض مواد 1101 و 1102 قانون کار است.”


منبع: https://reason.com/volokh/2023/01/11/private-employees-claim-that-he-was-fired-for-political-tweet-can-proceed-under-california-statutes/