انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | kasrasaran

انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | kasrasaran

در ضمن، از شیرهای پروانه ای معمولا در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به انحصار و جداسازی جریان، متوقف کردن جریان مایعات سایت اصلی یا گاز‌ها است. این نوع شیرها برای استفاده در سیستم دوغاب و آب‌کاری خلا نیز مفید محسوب می‌شوند. اصول پایپینگ در شیرهای پروانه ای به گونه‌ای صورت گرفته است که به شکل الکترونیکی یا دستی کار کنند. آنها را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در تامین آب، تصفیه فاضلاب، حفاظت از آتش و تامین گاز، در صنایع شیمیایی و نفت، در سیستم‌های جابجایی سوخت، تولید برق و … استفاده کرد.

  • دسته بندی آلیاژ شیرآلات مربوط به بدنه شیرآلاتی است که می تواند از جنس برنز، آهن، فولاد، استنلس استیل و پلاستیک باشد.
  • همچنین کارشناسان ما در مرکز فروش شیر صنعتی آماده ارائه هر گونه مشاوره به شما خریداران هستند.
  • از این شیرها می‌توان در فرآیندهایی که شامل سیالات با ویسکوزیتۀ بالا مثل نفت خام، روغن های سبک، وارنیش‌ها، عسل و خامه و شیره‌ها می‌توان استفاده کرد.
  • چون پيستون اصلی بصورت دقيق کنترل شده و طرح بدنه بصورت ۴۵ درجه طراحی شده افت فشار فوق العاده کم است.
  • این شیرها به عنوان مثال در صنایع تصفیه آب دارای کاربرد فراوانی بوده و می‌تواند فشار آب را به خوبی تحمل کند.
  • شیر با اکچویتور هیدرولیکی از اجزای شیر و عملگر هیدرولیکی که با سیال روغن کار می کند تشکیل می شود.

در نوع عمودي مسير جريان مستقيم است و اين شير بيشتردرجاهائيكه قطع جريان به صورت فوري لازم باشد بكار مي‌رود. در مورد اين نوع شيرها ذكر اين نكته لازم است، كه همگي داراي اجزاي يكسان مي‌باشند. با توجه به مدل‌هاي مختلف از نظر نوع شركت سازنده با يكديگر تفاوت جزئي دارند.

معایب شیر دروازه ای

تمامی ملزومات طراحی شیرهای دروازه ای مانند ابعاد، ضخامت بدنه و قطر استم در این استاندارد بیان شده است. تفاوت اندک این شیرها با شیرهای اطمینان معرفی شده در بخش 8-3 مربوط به حساسیت بالاتر و فشار تنظیمی بسیار کمتر این دسته از شیر هاست. تقسیم بندی شیرها از نظر مکانیزم آب بندی آن ها به پایان رسید. یک سوراخ در وسط این توپی (مانع کروی) قرار دارد که اگر مجرای سوراخ توپی در راستای عبور سیال قرار بگیرد، مسیر حرکت سیال باز می شود. شیرهای سماوری، از نوع شیرهای قطع و وصل می باشند، به این معنی که یا باید کاملا باز و یا کاملا بسته باشند. قابلیت تنظیم جریان در این شیرها وجود دارد ولی گاهی اوقات از این شیرها تنها به منظور قطع و وصل جریان استفاده می شود.

اتصالات فلنج‌دار در انواع ولو

• در اين نوع شير فرسودگی مربوط به اصطکاک از شيرهای کشويی کمتر است. • شير کروی برای مواقعی که شير بايد برای مدت زيادی بايد نيمه باز باشد قابل استفاده است. شيرآلات صنعتی ابزاری هستند که در صنعت با توجه به موقعيت و نحوه عمل آنها مورد استفاده قرار می‌گيرند. مهم‌ترين استفاده آنها قطع يا ايجاد جريان سيال در درون لوله می‌باشد. به این صورت که این شیرها فقط به منظور عبور جریان از یک طرف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4# شیر اطمینان (Safety valve, Relief valve)

این نوع شیر‌ها جهت استفاده در سیستم آب، فاضلاب یا مایعات خنثی به کار می‌روند. میزان جریان از حالت قطع به وصل با یک چرخش 90 درجه تنظیم می‌شود. ولوهای توپی میزان افت فشار کمی را زمانی کاملا باز باشند، اعمال می‌کنند. یک عیب این شیرهای توپی قابلیت کم در میزان اعمال کنترل جریان است. دو شاخ سوزنی شکل در این شیرها این امکان را می‌دهد که گشایش جریان در ولوها را به شکل کنترل شده‌ای افزایش و کاهش یابد.